رمز موفقیت محبوب ترین رهبر جهان نلسون ماندلا

رمز اصلی زنده ماندن نلسون ماندلا در اذهان مردم جهان این است که آن شریف انسان، نماد مبارزه با فاشیسم قومی و برتری جوئی های نژادی در جهان بود. زیرا تحقیر به خاطر تبار و نژاد بدترین نوع تحقیر انسانیت است که انسان بدون هیجگونه دلیلی صرفا به خاطر قیافه و تباری که خودش هیجگونه نقشی در تعیین آن ندارد و خارج از اختیارش هست مورد تبعیض و تحقیر قرار می گیرد. اما ماندلای همیشه زنده روح بزرگی بود که عزت و کرامت انسانیت را در پرتو برابری و برادری همه انسان ها می خواست.

مراسم خاکسپاری نلسون ماندلا
Nelson Mandela Square i Johannesburg. Foto: Tsvangirayi Mukwazhi/TT  عکس میدان نیلسون ماندلا پس از درگذشت آن مرد بزرگ و بی بدیل جهان.
منبع عکس:sverigesradio.se  نلسون ماندلا به عنوان رهبری محبوب، مرجعی اخلاقی و انسانی فوق‌‎العاده در یادها خواهد ماند و هرگز غبار مرگ چهره ای زیبایش را از دل و جان انسانهای آزاده و عدالت خواه پاک نخواهد کرد.


همشهری آنلاین: درگذشت او که 95 سالگی را پشت سر گذاشته بود (5 دسامبر 2013) اعلام شد و موجی اندوه و ستایش به خاطر دستاوردهای یگانه‌اش در مبارزه با برابری نژادی را برانگیخت.

ماندلا که 27 سال را به خاطر مخالفت با دولت نژادپرست تبعیض‌نزادی در زندان گذرانده بود، بعدها نخستین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست آفریقای جنوبی شد، و در این مقام بود که گذر صلح‌آمیز از دولت با غلبه سفیدپوستان به دموکراسی چندنژآدی را امکان‌پذیر کرد.

دیوید جیمزاسمیت، نویسنده زندگینامه "ماندلای جوان: سال‌های انقلابی" (2010) می‌گوید: "او برای چیزی بسیار ساده مبارزه می‌کرد، برای برابری و انصاف. به گفته او ماندلا به نماد تلاش بر ضد تبعیض نژادی در آفریقا و جهان بدل شد.

زندگی و زندانی شدن

نلسون ماندلا در 1918 در دهکده‌ موسو در ترانسکی، در آفریقای جنوبی به دنیا آمد. او در دوران جوانی به تحصیل حقوق پرداخت و در مخالفت با استعمار فعال بود. او به "کنگره ملی آفریقا" پیوست و به طور مکرر به اتهام خیانت دستگیر شد.

ماندلا که در ابتدا طرفدار اعتراض غیرخشونت‌آمیز بود، ما بعدها به سوی شیوه‌های ستیزه‌جویانه روی آورد و یکی از بنیانگذاران گروهی بود که به بمب‌گذاری سازمان‌یافته در اهداف دولتی می‌پرداختند.

او در سال 1962 به اتهام خرابکاری و توطئه برای سرنگونی دولت محاکمه شد، و به حبس ابد محکوم شد.

ماندلا 27 سال را در زندان، عمدتا در جزیره روبن- جزیره‌ای در نزدیکی ساحل شهر کیپ تاون گذراند. یک کارزار بین‌المللی برای فشار آوردن برای رهایی او ، نهایتا به آزادی او در سال 1990 انجامید. او با رئیس‌جمهور وقت آفریقای جنوبی، اف دبلیو دکلرک برای پایان دادن به تبعیض نژادی همکاری کرد، و این دو رهبر در سال 1993 به طور مشترک برنده جایزه نوبل صلح شدند.

ماندلا در انتخاباتی چندنژادی در سال 1994 به ریاست جمهوری رسید. او یک دوره در این مقام خدمت کرد و تصمیم گرفت برای دور دوم نامزد نشود.

ماندلای رهبر

بوگس بری‌مور، استاد مطالعات آفریقا در دانشگاه براون در پروویدنس در ردآیلند آمریکا می‌گوید: "کار او در پایان دادن به تبعیض نژادی و تحکیم دموکراسی سیاسی در آفریقای جنوبی دستاوردی یگانه بود."

او می‌گوید توانایی ماندلا در مهار کردن نارضایی‌های شخصی‌اش به خاطر زندانی شدن طولانی، و همکاری با دیگران برای ایجاد تغییری آرام اعتبار اخلاقی فراوانی برای او به بار آورد.

به گفته اسمیت ترس برخی از افراد این بود که ماندلا پس از آزاد شدن از زندان آشوب ایجاد کند و مردمان سفیدپوست را از خود براند، اما ماندلا "می‌خواست به صلح برسد نه خونریزی.

اسمیت می‌گوید که نمی‌تواند فرد دیگری را به تصور درآورد که چنین صفات شایسته‌ای را در دوره گذاری بسیار مشکل از خود بروز داده باشد.

اسمیت می‌گوید مردم به ماندلا به عنوان تجسمی از یک آرمان می‌نگریستند- "و او به این آرمان وفادار ماند و با آن زندگی کرد."
مردمان آفریقای جنوبی به ماندلا "مادیبا" می‌گفتند، نامش در قبیله "کوسا"، نشانه‌ای از افتخاری بزرگ.

ماندلای انسان

اسمیت از دو ماندلا سخن می‌گوید: "یک ماندلا که شمایل یا نماد است، انسانی که رهبر مبارزه برای گذر از دولت سرکوبگر تبعیض نژادی به دولت اکثریت سیاه‌پوست بود. و ماندلای دومی که انسانی عادی، و گاهی پدر ،همسر و والدی بدقلق."

بوگس نیز می‌گوید: "او چهره‌ای ابرانسان نبود." او طلاق گرفت و بزرگ شدن برخی از بچه‌هایش را ندید. به گفته او ماندلا علیرغم جایگاهش، همه نشانه‌های یک انسان را داشت. این استاد که ماندلا را از نزدیک دیده است، او را آدمی بسیار بامحبت خواهند که با دقت بسیار به حرف‌های شما گوش می‌داد.

به گفته او ماندلا حس طنز داشت.
 
تابوت ماندلا+عکس

برگزاری مراسم گرامی داشت ماندلا در استادیوم اصلی شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی




تصاویر مراسم بزرگداشت نلسون ماندلا روح بزرگی که مسیر تاریخ بشریت را عوض کرد. منبع عکس: سایت عصر ایران

http://shafaqna.com/persian/media/k2/galleries/60164/ipad-art-wide-549627653-420x0.jpgshafaqna.jpg
تابوت نلسون ماندلا قوی ترین رهبر عدالت خواه جهان، رهبر جنبش ضد آپارتاید و نخستین رئیس جمهوری سیاهپوست آفریقای جنوبی. منبع عکس: سایت شفقتنا.

نظرات 7 + ارسال نظر
همدرد جمعه 13 دی 1392 ساعت 17:45 http://vatan-afg.blogfa.com

سلام مدتی است که دیگر به وبلاگ ما تشریف نمی اورید با مطلبی تازه به روز هستم وقت کردید سر بزنید

همدرد پنج‌شنبه 5 دی 1392 ساعت 21:34 http://vatan-afg.blogfa.com/

سلام به شما دوست گرامی با مطلبی تازه به روز هستم خوشحال میشم به من هم سری بزنید

جالب بوددخترم . موفق باشی

مرسی مادرم. سلامت باشی.

هم قفس چهارشنبه 27 آذر 1392 ساعت 22:08 http://hamghafas22.blogfa.com

سلام عزیزم خوبی وطندار!
د وب از مه بیا

سلام مرسی عزیزم. باشه حتما میام. موفق باشی.

http://gallery.dehkadeyedownload.ir/


خیلی جالب و قابل استفاده

hossianinasab شنبه 23 آذر 1392 ساعت 13:48 http://sadateafghani.blogfa.com

salam doste azzi link shodid tashakor az lotfetan

هاشم پنج‌شنبه 21 آذر 1392 ساعت 20:15 http://9531mrj.blogfa.com

امیدوارم هرچه زودتر به آرزوهایتان برسید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد